Weet je nog, de hashtag #doeslief, van een tijdje geleden? Dat was in 2019 een actie van Sire, om Nederland een spiegel voor te houden en het onaardige gedrag op social media, maar ook in het verkeer, de supermarkt en het sportveld terug te dringen. Om te zetten in aardig gedrag. Wat een goed idee. En wat gek dat Sire zich daarbij niet (ook) richtte op de werkvloer.
Verwar “aardig zijn” vooral niet met “please-gedrag”! Dat laatste is onecht, kan ertoe leiden dat je je laat ondersneeuwen, en heeft zeker geen positief effect op je loopbaan. Maar van aardig zijn wordt iedereen een beetje beter. Zachter, eerlijker, toegankelijker. En dat heeft dan weer wél positieve effecten op je werk.
Aardig zijn heeft alles te maken met iets voor een ander doen, zonder dat je er per sé iets voor terug hoeft te krijgen. Rekening houden met een ander, tijd nemen om naar elkaar te luisteren, iets voor een ander doen – vriendelijk, positief, geïnteresseerd, betrokken en behulpzaam zijn. Hoewel er veel onderzoek is gedaan dat aantoont dat leiders die aardiger zijn op de lange termijn als betere leiders worden ervaren, is aardig zijn niet alleen voor leidinggevenden een goed idee. De effecten ervan zijn voor iedereen groot; voor je humeur, je gezondheid, voor je stressniveau, voor je samenwerkingsrelaties. En dat is niet timide zijn, of conflictmijdend. Of sub-assertief. Je kunt empatisch, zorgzaam en meelevend zijn én sterk en daadkrachtig tegelijkertijd.
Begin dit jaar stuitte ik op een artikel met de intrigerende titel “de onderschatte kracht van aardig zijn op de werkvloer”. De effecten die daarin genoemd worden zijn helder: je gunfactor neemt toe. Fijne, aardige collega’s hebben vertaalt zich naar je klanten, die graag een relatie met je aan willen gaan. Leveranciers zijn coulanter naar aardige klanten dan naar zeurders. Medewerkers blijven liever bij een aardige leidinggevende werken dan bij een mierenneuker.
Aardig en lief zijn op het werk, zo betogen de schrijvers, is kiezen voor de lange termijn, het meest wijs en het meest positief. Klinkt logisch en simpel, toch? Als je hier meer over wilt weten: Lennard Toma en Cedric Muchall schreven erover in hun boek “Bedrijf Bamischijf; van onzinnig bedrijfje spelen naar zinnig organiseren”. En in “Nice girls rule” geeft Fran Hauser ook een aantal belangrijke lessen.
Hoe aardig gaan jullie met elkaar, klanten en leveranciers om? Ik ben er nieuwsgierig naar. En ik vind het echt heel aardig als je dat hier met me wilt delen!