Zoals al eerder vermeld was ik vorige week naar de zon. Naar Kreta, om precies te zijn. Ik vind Griekenland altijd een heerlijke bestemming voor zo’n weekje voor- of najaar. Om verschillende redenen; gek op zon, zee en strand, maar ook op de sfeer, het landschap, de keuken (voor ’n week dan hè) en de supervriendelijke mensen. Degenen die me volgen op Facebook hebben een inkijkje gekregen in de mooie omgeving van Malia, waar we verbleven.

Ja, de vriendelijkheid van de Grieken; het viel ons echt dagelijks op hoe aardig, vrolijk, voorkomend en attent we overal bejegend werden. Natuurlijk waren we er potentiële klanten en speelt er dan een commercieel belang mee. Ik spreek een (heel klein) beetje Grieks, dat helpt ook altijd. En tot slot staat ook je eigen filter in de vakantiestand; je bent relaxed, uitgerust, en misschien minder kritisch. Maar toch; ’t was echt opvallend.

Op de foto zie je de koffiecorner op het vliegveld van Heraklion. We bestelden er iets voordat we afgelopen zaterdag weer naar huis vlogen, en zelfs daar werden we met vrolijkheid en geduld geholpen door een goedlachse medewerkster, die ons ook nog een fijne vlucht toewenste. Waar wij haar op onze beurt natuurlijk weer alleraardigst voor bedankten (“efcharistó poli!”). Kom daar maar ‘es om op veel andere vliegvelden! Otto riep direct: “Hier zit een blogje in!”. En zo is het.

Want zo werkt (klant-)vriendelijkheid: Je klanten (lees: ook je cliënten, opdrachtgevers, leden, patiënten, coachees, sollicitanten) vrolijk & vriendelijk tegemoet treden zorgt voor een boemerang-effect; het komt direct naar je terug. Zo maak je je eigen werk leuker, je dag fijner, je stemming positiever en de reviews beter. Ook als je dat werk inhoudelijk misschien niet zo interessant vindt. En ook als de zon niet zo lekker schijnt als op Kreta. Ergo: Vriendelijk zijn tegen je klanten kost niks meer, maar levert heel veel op. Te beginnen met ’n flinke boost voor je eigen werkgeluk.

Fijne dag gewenst!