Zuchtend zat hij tegenover me aan mijn ronde spreektafel, mijn coachcliënt. Laptop 💻 open op tafel, druk op zoek naar allerlei documenten – die hij me de dag ervoor per mail had verstuurd. Schema’s, verslagen, checklists. Een flink stapeltje papier.

Hij werkt al een paar jaar bij de technische dienst van een grote zorginstelling. Sinds kort is hij daar leidinggevende, en bij de start van deze nieuwe rol is hem een coachtraject aangeboden. Dat heeft hij met twee handen aangepakt; de eerste zes maanden in deze job spreken we elkaar om de week over een onderwerp dat hij aanreikt.

🎯 Een van zijn taken is het inwerken en wegwijs maken van nieuwe medewerkers. En dat neemt hij heel serieus. Hij realiseert zich hoe groot het belang van een goede “onboarding” is en weet maar al te goed hoe je als nieuwe medewerker kunt verdwalen in een grote organisatie. Vandaar zijn gedegen en gedetailleerde aanpak. En al zijn vragen daarover aan mij zijn samen te vatten als “doe ik het goed?”, “zie ik niks over het hoofd?” en “wat moet ik nog meer vertellen?”.

Je mag je gelukkig prijzen als nieuwe medewerker, met een leidinggevende die zoveel aandacht schenkt aan jouw start. Die bereid is om zoveel tijd in jou te steken. Die je zo welkom heet. 🤗 Kom daar maar ‘es om. Maar als ik hem vraag wat nou eigenlijk de vragen van zijn nieuwe medewerker zijn, valt hij stil. Heel stil. Geen idee, blijkt uiteindelijk.

We spreken over verantwoordelijkheid en autonomie. Over eigenaarschap. Over de dunne lijn tussen ondersteunen en overnemen. Over loslaten en vertrouwen. En, meer praktisch, over tijd & prioriteit. Is het over het algemeen niet zo dat iedereen zélf het beste weet wat hij of zij te leren heeft in een nieuwe baan? Dat we meestal meer zin hebben om iets aan te pakken waarnaar we zelf nieuwsgierig zijn, de verdieping in willen zoeken, dan wanneer een ander dat voor ons bepaalt? Natuurlijk, je rol en dat wat daarover in je functieomschrijving staat zijn leidend voor je ontwikkeling. Maar wanneer je de juiste mensen hebt aangenomen, een creatieve werving en een zorgvuldige selectie met elkaar hebt doorlopen, is het daarna ook tijd om je nieuwe medewerkers zelf verantwoordelijkheid en vertrouwen te geven.

❗️Maak ze eigenaar. Laat ze hun eigen ontwikkelpad 🛣️ uitstippelen. Stel ze de vraag wat ze van jou nodig hebben om te floreren.🌷  Zet ze, kortom, aan het nadenken over hun eigen verlanglijst. En faciliteer ze vervolgens in dat wat op ‘t lijstje staat, zodat ze zelf aan de slag kunnen. Zo draag jij als leidinggevende optimaal bij aan werkgeluk.