Aan mijn spreektafel: Een zelfstandig ondernemer, midden 30, creatief beroep en een goed lopend bedrijf. Zo goed zelfs, dat hij dag en nacht werkte. Tja, dat ging knellen en riep dilemma’s op.

Zijn vraag was “Zal ik uitbreiden en personeel aannemen? En zo ja, wat komt daar allemaal bij kijken?”. Verstandig, om daar serieus bij stil te staan. Want dat zó doorgaan geen optie meer was, dat wist ‘ie zelf ook wel. Hoorde hij van zijn omgeving. En voelde hij ook wel, aan z’n lijf.

Tegelijkertijd was het ook wel lekker, om regelmatig tot diep in de nacht door te werken. De creativiteit te voelen stromen, het moment te benutten, het proces z’n gang te laten gaan. Hij ontwierp prachtige dingen, en maakte z’n klanten hartstikke blij. Ja, wat wil je; niet alleen dag en nacht met het ontwerp aan de slag, maar ook dag en nacht klaar staan voor zijn klanten. Altijd direct leveren. Zijn eigen planning (voor zover die er was) overhoopgooien, en z’n grens maar weer verleggen.

We keken samen naar zijn business; werkaanpak, planning en structuur, klantportefeuille en samenwerkingspartners. Naar wat hij het allerliefste doet en met wie en voor wie hij graag werkt. Al snel viel op, dat ‘ie maar wat deed. Gewoon aan de slag, lekker beginnen, kijken wie er meedoet, hard werken, opleveren, factuurtje sturen en dóór. Geen idee wat z’n rendement is, geen overzicht van opdrachten die “in de pijplijn” zitten, geen “vaste” samenwerkingspartners; het was hollen of stilstaan. En dat bleek de bron te zijn van alle chaos en onrust.

De vraag “zal ik personeel aannemen?” verschoof naar “wat wil ik nou écht?”. We keken naar zijn kwaliteiten zijn competenties en, superbelangrijk, zijn drijfveren. Want waarom was hij ooit ondernemer geworden? Voor hem was de vrijheid van doen wat hij wilde, het grootste voordeel van ondernemerschap. Hij houdt van eerlijk, geen poespas en recht door zee en “fluïde” werken. Het kennen van zijn kwaliteiten helpt om een heldere marketingboodschap de wereld in te sturen, en daarmee de leukste klanten aan te trekken. En wat meer structuur helpt daarbij, en is te organiseren met een goede secretaresse voor een aantal uren per week. Wel een strenge, die aan zijn eigen afspraken houdt. En die partners? Daar is hij mee in gesprek. Om vooraf een paar praktische afspraken te maken voor een duurzame samenwerking. Hij kiest ze zelf uit, de nuchtere recht-toe-recht-aan-mensen zoals hijzelf.

Zo zie je maar, het is goed om af en toe terug te gaan naar je roots. Want waarom ben je ook alweer ooit aan deze baan of aan dit bedrijf begonnen? Brengt het je nog wat je wilt? Hoe zou je willen dat het wordt? En wat staat je dan te doen om dat voor elkaar te krijgen?

Hoe doe jij dat? Af en toe een “interne check-up” om te onderzoeken of het nog past wat je doet? Deel ’t vooral met mij via langenberg@adviesinverandering.nl. Of zoek een goede loopbaanprofessional, dat helpt ook 😉