De Paasdagen bracht ik met mijn vriend door in Den Haag. Lekker een weekendje weg en Den Haag is altijd een goede keuze: Met mooi weer is het strand dichtbij, en voor als het regent zijn er winkels en musea in overvloed. We boften met Pasen: Het was prachtig weer, en we genoten van terrassen, hebben lekker door de stad geslenterd en geshopt, brachten een dag aan het Scheveningse strand door en bezochten het Gemeentemuseum. Dat tegenwoordig overigens Kunstmuseum heet, maar goed. Over verwarring gesproken.

Ik had een hotel geboekt zonder ontbijt. Dat geeft altijd net wat meer vrijheid om op te staan wanneer je wilt, en een ontbijtje te halen waar je wilt. Horeca in overvloed. Zo liepen we op Paasmaandag door de Schoolstraat, om de hoek bij ons hotel, op zoek naar een plek om te ontbijten. En kijk even waar mijn oog op viel: de Health Store!

Wat een warboel. Zowel health, als Illy (koffie!), als fitness. Plus een bountystrand-achtig terras waar 100% vegan healthy shakes werden aangeprezen. We liepen door, op weg naar wat anders. En toch trok het mijn aandacht. Want wát was hier nou precies te krijgen? Wat is het aanbod van deze Health Store? Op welke klanten richten ze zich? En ik besloot ter plekke er een foto van te maken en er een blogje over te schrijven. Veelheid, verwarring. Onduidelijk en rommelig.

Zoals zoveel CV’s van mijn cliënten dat ook zijn. Evenals, soms, hun LinkedIn-profielen. Er staat van alles op. Ze kunnen veel, hebben diverse en ruime werkervaring. Hebben bewezen wat ze in hun mars hebben. En bieden zich dus aan: “Koop mij, huur mij in, ik kan (bijna) alles wat je me vraagt!”. Zeker, vanuit de beste bedoelingen en een grote, gezonde werklust. Maar: Je maakt het je klanten (of: opdrachtgevers, of: werkgevers) er niet makkelijker mee. Je aanbod wordt er verwarrend en onduidelijk van, en potentieel geïnteresseerden slaan je dus over en lopen door.

De moraal van dit verhaal: Kies! Bepaal wat jij het beste kunt, wat je het liefste wilt, en ga daar voor staan. Bied ze comfort door zelf duidelijk te zijn over je aanbod in de (arbeids-) markt. Hoe helderder jouw verhaal, hoe makkelijker een ander daar ja of nee op zegt. Klare taal. Zaai geen verwarring, want dat zorgt ervoor dat jouw CV op de verkeerde stapel belandt. Moeilijk om te kiezen? Een goede loopbaanprofessional helpt je daar graag bij.

Overigens ontbeten wij een paar meter verderop lekker, op een ander gezellig terras in de ochtendzon. Het terras bij de Health Store bleef leeg.

En oh ja, om de verwarring nog wat groter te maken plaatsen we mijn wekelijkse woensdagblog deze keer op donderdag. Omdat op woensdag de Koning verjaart, en mijn volgers dan ongetwijfeld iets anders doen dan mijn blog lezen 😉